News

Ważne zmiany w gospodarce ściekowej dla nieruchomości domowych niepodłączonych do kanalizacji sanitarnej
10.01.2023
Od 1 stycznia 2023 r. Urząd Gminy ma obowiązek kontroli zbiorników bezodpływowych na terenie gminy (dotyczy to zarówno szczelnych zbiorników bezodpływowych tzw. szamb jak również przydomowych oczyszczalni ścieków).
Ewidencjonowanie oraz kontrola będzie obejmowała następujący zakres spraw:
- liczba właścicieli nieruchomości od których odebrano nieczystości ciekłe oraz liczba osób zameldowanych w nieruchomości;
- liczba zawartych umów na wywóz ścieków przez właścicieli zbiorników bezodpływowych lub osadów ściekowych w przypadku przydomowych oczyszczalni ścieków;
- częstotliwość opróżniania szamb i oczyszczalni przydomowych, w tym dokumenty powierdzajace ich odbiór nieczystości)
- ilość pobranej wody przez użytkowników niepodłączonych do kanalizacji;
- protokoły szczelności szamb i oczyszczalni przydomowych (dotyczy nowo wybudowanych zbiorników);
- kopie badań ścieków oczyszczonych w laboratorium akredytowanym z oczyszczalni przydomowych.
(Uwaga! Ten punkt dotyczy wyłącznie oczyszczalni przydomowych, które odprowadzają ścieki do ziemi lub do urządzeń wodnych, w ilości przekraczającej średniorocznie 5 m3/dobę).
Urząd Gminy ma obowiązek przeprowadzić kontrolę nie rzadziej niż co 2 lata w każdym gospodarstwie, które nie jest podłączone do kanalizacji sanitarnej, pod rygorem kary administracyjnej od 10 000 do 50 000 zł. Kontrole gospodarstw rozpoczną się w II kwartale 2023 r.
Należy także pamiętać o zawieraniu umów na wywóz ścieków bytowo-gospodarczych (osadów ściekowych) i systematyczne opróżnianie zbiorników bezodpływowych oraz oczyszczalni przydomowych. W przypadku posiadania przydomowych oczyszczalni ścieków, należy również pamiętać o obowiązku pozbywania się osadów ściekowych zgodnie z instrukcją eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków. Powyższe działanie musi zostać również odpowiednio udokumentowane, tj. poprzez podpisanie umowy na wywóz osadów ściekowych oraz posiadanie dowodów uiszczania opłaty za ww. usługę. Należy pamiętać, że posiadane rachunki muszą potwierdzać regularność i ilość wywozu z danej nieruchomości.
Przypominamy, że umowy na wywóz nieczystości należy zawierać z uprawnionymi do tego rodzaju działalności podmiotami posiadającymi zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych, osadników i transportu nieczystości ciekłych wydane przez Wójta Gminy Dziadkowice (wykaz dostępny tutaj)
Niedopuszczalne jest, by ścieki z budynków mieszkalnych były gromadzone lub wywożone wspólnie z gnojówką lub gnojowicą na grunty rolne.
Pozbywanie się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych niezgodnie z przepisami prawa podlega przepisom Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Przykładowe rozliczenie wywozu ścieków:
Jeżeli gospodarstwo domowe zamieszkują 4 osoby i zużywają 20 m3 wody na miesiąc
i posiadają szczelny zbiornik bezodpływowy o pojemności 10 m3 to muszą opróżniać zbiornik z częstotliwością 2 wywozy na miesiąc.
Podstawy prawne:
Ustawą z 7 lipca 2022 roku o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw wprowadzono zmiany do ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, do ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz do ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
Zmiany te wynikają z konieczności dostosowania prawodawstwa polskiego do wymagań dyrektywy 91/271/EWG z 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych – tzw. dyrektywa ściekowa. Nowelizacja wprowadza przede wszystkim mechanizmy mobilizujące i sankcyjne w zakresie monitorowania i kontroli indywidualnych systemów oczyszczania ścieków ujętych w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększenia Odporności w ramach reformy B3.1. „Wsparcie zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej na terenach wiejskich”, zawartej w celu B3. „Adaptacja do zmian klimatu oraz ograniczenie degradacji środowiska”.